logo.png
Karelia à la carte - Herkkuja Pohjois-Karjalasta!
Karelia à la carte Liikelahjaperhe on syntynyt Pohjois-Karjalan maan, veden ja eräluonnon antimista. Näistä aidoista, puhtaista raaka-aineista Karelia à la carte yrittäjät ovat jalostaneet ammattitaidolla ja rakkaudella  herkkuja kuten marjaisia mehuja, kuohujuomaa, marmeladeja, hilloja, hyytelöitä ja jauheita, kasvisrelissejä, yrttiteetä, koivunmahlaa, sinappia, savuahventa ja -muikkuja, sinappia, kehäkukka- ja pihkavoidetta, saunahunajaa, käsintehtyä saippuaa, retkeilyastioita jne... Tuotteista on koottu erilaisia liikelahjakokonaisuuksia, jotka maukkaudessaan ja omaleimaisuudessaan tuovat hyvää mieltä lahjan saajalle.

 
MAHEVI VUODEN 2009 KARELIA À LA CARTE YRITYS

Yli 18 vuotta toimineen verkoston huomionosoitus tuoreelle tekijälle

MAHEVI OY VUODEN 2009 KARELIA À LA CARTE –YRITYS


Pohjoiskarjalainen ruokamatkailuverkosto Karelia à la carte – Ruokaa rakkaudella julisti Vuoden 2009 Yritykseksi MaHeVi Oy:n Polvijärveltä. MaHeVi Oy on tuonut tuoreena toimijana verkostoon aktiivisesti uutta energiaa ja tehdyt yli 80 jäsenen monipuolisen toimijajoukon toimintaa tunnetuksi. Vuonna 2002 perustetun, nykyään Euroopan suurimman marja-, hedelmä- ja vihanneskuivaamo MaHeVi Oy:n tuotteet löytyvät jo yli 500 jälleenmyyjän hyllyiltä ympäri maata. Palkinnon luovutti elokuvaohjaaja Markku Pölönen, joka on erityisesti elokuvamatkailun alueella tehnyt maakuntaa tunnetuksi.

Markkinointi uusiksi

Muutama vuosi sitten MaHevi Oy:ssä päivitettiin markkinointistrategia ja päätettiin rohkeasti lähteä verkostoitumaan. Mahevi Oy:n markkinoinnista ja logistiikasta vastaava June Karjalainen kertoo Karelia à la carte –verkoston arvojen lopullisesti ratkaisseen päätöksen.

-Alueellinen verkottuminen kannattaa. Jokainen saa enemmän kauppaa, kun meillä on enemmän voimaa useammasta suusta kertoessamme viestiämme komiasti eteenpäin. Täytyy osallistua, olla aktiivinen ja muistaa että meillä on Suomen parhaat tuotteet ja elintarvikkeet pohjoisilla elämyksillä maustettuna,

Karjalainen sanoo.

MaHeVi Oy tuo Karelia à la carte -tunnuksia ylpeästi esille esimerkiksi messuilla, omissa esitteissään, nettisivuilla, autojen tarroituksissa ja kasseissa. Markkinointi-ilme vetoaa ihmisiin ja Karjalaisen mukaan yritys on saanut uusia asiakkaita sekä säästänyt markkinoinnissa.

Vuonna 2007 Karelia à la carte Vuoden Yritys valittiin ensimmäisen kerran, jolloin valinta kohdistui Anita ja Heikki Ovaskaisen Majatalo Puukarin Pysäkkiin. Viime vuoden 2008 Karelia à la carte -yritykseksi valittiin Pirkko Karvosen Tuoteankkuri.

Uranuurtajat

Anita ja Heikki Ovaskaisen perheyritys Majatalo Puukarin Pysäkki Valtimolla on Karelia à la Carte – Ruokaa rakkaudella –verkoston perustajajäseniä. Ovaskaiset avasivat aikoinaan majatalonsa ovet samana vuonna kun Karelia á la –verkoston toiminta käynnistettiin. Puukarin Pysäkin yrittäjät ovat toimineet aktiivisesti ja sitkeästi verkoston kantavana voimana.

-Tuki ja turva, sitä Karelia á la carte -verkosto on minulle aina ollut. Verkoston perustaminen antoi voimaa omaan toimintaan. Ja uskoa siihen, että on tärkeää tarjota terveellistä ja puhdasta ruokaa, joka kypsyy omasta karjalaisesta ruokaperinteestämme, Anita Ovaskainen kertoo.

Aina auki olevan Puukarin Pysäkin yöpyjistä suurin osa tulee muualta, Etelä-Suomesta ja ulkomailta. Yhteismarkkinoinnin avulla majatalo on voinut rakentaa toiminnalleen tunnettuutta ja laajempaa näkyvyyttä esimerkiksi osallistumalla yhteisille messuosastoille eri puolilla maata. Erilaiset koulutukset ruuanlaitosta laadun kehittämiseen ja käsityönä tehdyn ruuan hinnoitteluun ovat kuuluneet verkoston toimintaan pitkin matkaa samoin kuin lukuisat opintomatkat.

Lämmintä lisäarvoa

Monipuolisessa verkostossa on mukana myös maakunnan isoja kärkiyrityksiä kuten Sokos Hotel Koli, Holiday Club Bomba ja Joensuun Teatteriravintola. Sokos Hotel Kolin maisemaravintolassa Karelia à la carte -verkosto näkyy muun muassa paikallisista raaka-aineista valmistettuina annoksina ja verkoston logoina. Yhteistyössä järjestettyjä tapahtumia ovat olleet esimerkiksi valtakunnalliset keittiömestaripäivät. Paikalliset tuotteet tuovat Sokos Hotel Kolin johtajan Tuomo Pesosen mukaan lämmintä lisäarvoa.

-Asiakkaista on mukavaa tietää, että esimerkiksi heidän nauttimansa kala tulee maisemaravintolamme isoista ikkunoista komeasti avautuvalta Pieliseltä, Pesonen kuvaa.

Vakiinnutettu toiminta

Karelia à la carte –verkoston lähes 20-vuotiseen tarinaan mahtuu monenlaisia vaiheita. Tärkeä käänne tapahtui vuonna 2007, kun verkosto järjestäytyi uudella tavalla, loi säännöt sekä perusti ProAgrian yhteydessä pysyvästi toimivan 19-jäsenisen Valiokunnan ohjaamaan toimintaansa. Osallistumismaksut otettiin myös käyttöön. ProAgria Pohjois-Karjalan Maa- ja kotitalousnaisten toiminnanjohtaja ja yrityspalvelujen palvelupäällikkö Johanna Rinnekari tietää yritysten saaman taloudellisen hyödyn olevan yksi tärkeimpiä onnistuneen verkostoitumisen elementtejä.

-Nyt kun verkosto on järjestäytynyt ja toiminnassa on mukana isompi joukko, on paremmat mahdollisuudet jatkossakin saada hankerahoitusta kehitystyöhön, Rinnekari muistuttaa.

Laatu loi brändin

Tätä nykyä Rinnekarin luotsaaman verkoston jäsenyydestä on muotoutunut eräänlainen laadun tae. Ja suoranainen brändi, sillä pohjoiskarjalaiset kuluttajat yhdistävät verkoston tunnuksen "matkailuun, Pohjois-Karjalaan, karjalaisuuteen, maukkaaseen lähellä tuotettuun ruokaan, vaaramaisemiin, ortodoksisuuteen, perinteisiin, ruokaan rakkaudella, pitopöytään." Vaikka Rinnekarin mukaan verkoston kehittämisessä on vielä paljon tehtävää, niin silti Karelia à la carte –ruokamatkailuverkosto toimii jo valtakunnallisena verkostoitumis-esimerkkinä; opintomatkalaisia, tutustujia ja vierailijoita riittää.

Vuoden 2009 Karelia à la carte -yrityksen valintaperusteet

Valtakunnallisesti ainutlaatuisen vuonna 1991 perustetun matkailu-, elintarvike- ja käsityöalan yrittäjien monipuolisen verkoston valiokunta kiittää MaHeVin energistä panostusta yhteistyöhön:

-Yritys on toiminnassaan tehnyt hienosti tunnetuksi Karelia à la carte -brändiä ja markkinoinut aktiivisesti koko verkostoa. Sen tuotteissa, palveluissa ja mark-kinointimateriaaleissa


on hyvin esillä Karelia à la carte -logo. Yritys noudattaa Karelia à la carte -arvoja: karjalaisuus, paikallisuus, omaleimaisuus, vieraan-varaisuus ja luonto. Mahevi on hyvä esimerkki Karelia à la carte -verkoston uudistumiskyvystä ja monipuolisuudesta.

Lisätietoja

ProAgria Pohjois-Karjalan Maa- ja kotitalousnaisten toiminnanjohtaja, yrityspalvelujen palvelupäällikkö & Karelia à la carte Valiokunnan puheenjohtaja

Johanna Rinnekari

gsm 040 301 2441,



Sähköpostiosoite on suojattu roskapostiohjelmia vastaan, Javascript-tuen tulee olla päällä nähdäksesi osoitteen



 
<< Alkuun < Edellinen 1 2 Seuraava > Loppuun >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL
Finnish (Suomi)English (United Kingdom)Russian (CIS)
No images