Utran Uittotupa Vuoden 2019 Karelia à la carte -yritys

Utran Uittotupa Joensuusta on valittu Vuoden 2019 Karelia à la carte -yritykseksi. Utran Uittotupa tunnetaan erinomaisesta ruuasta, joka valmistetaan alusta lähtien käsityönä pohjoiskarjalaista ruokakulttuuria vaalien. Utran Uittotuvan keittiö käyttää ruuanvalmistuksessa sesongin mukaisia lähellä tuotettuja raaka-aineita ja lähiluonnon villiyrttejä ym. Elämyksellinen ja kulttuurihistoriallinen miljöö Pielisjoen rannalla on tullut monelle tutuksi myös Utran Uudesta Teatterista ja muista tapahtumista. Lisäksi Utran Uittotupa on ollut aktiivinen karjalaisen ruokakulttuurin ja Karelia à la carte -ruokamatkailuverkoston kehittäjä.

Vuoden Karelia à la carte -yritys valitaan vuosittain Karelia à la carte -verkoston yritysten keskuudesta. 28 -vuotiaassa Karelia à la carte -ruokamatkailuverkostossa on mukana 60 pohjoiskarjalaista ruoka-alan yritystä; ravintoloita, matkailuyrityksiä, leipomoita, muita elintarvikkeiden jatkojalostajia, tuottajia. Vuoden yrityksen valitsee Karelia à la carte-verkoston valiokunta, jossa on 14 jäsentä verkoston yrityksistä.

Viime vuonna 2018 Vuoden Karelia à la carte-yritykseksi valittiin Kontiomehu. Vuonna 2007 Karelia à la carte vuoden yritys valittiin ensimmäisen kerran, jolloin valinta kohdistui Majatalo Puukarin Pysäkkiin Valtimolta. Muut tunnustuksen saaneet yritykset:

V. 2008: Tuoteankkuri / Pirkko Karvonen, Pyhäselkä
V. 2009: Mahevi Oy, Polvijärvi
V. 2010: Ravintola Kielo, Joensuu
V. 2011: Honkavaaran Perinnepiha, Pyhäselkä
V. 2012: Maalaisleipomo Ilomäki, Eno
V. 2013: Kestikievari Herranniemi, Lieksa

V. 2014: Joensuun Teatteriravintola, Joensuu

V. 2015: Kotileipomo Riikonen, Kontiolahti

V. 2016: Männikkölän Pirtti, Nurmes

v. 2017: Maukkulan Mustikkamäki, Ilomantsi

Vuoden aikana ainutlaatuinen Karelia à la carte -ruokamatkailuverkosto on kokenut uudistuksen. Visuaalista ilmettä on kirkastettu ja nykyaikaistettu periaatteella ”karjalaisuutta modernilla twistillä”. Karelia à la carte -brändin uudistamisella halutaan viestiä, että verkoston yrityksissä yhdistyy huippugastronomian nykytrendit ja rikas karjalainen ruokaperinne. Visuaalisessa ilmeessä on merkittävässä asemassa kuvat, joissa nostetaan kunniaan konstailematon ruoka ja lähiseudun raaka-aineet. Uusi ilme näkyy jo verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa.

Myös Karelia à la carte -verkoston slogan on uudistunut. Ideoinnissa on ollut mukana verkoston jäsenistö. Jatkossa ”Karelia à la carte - Luonnollisesti vieraanvarainen” -lauseella toivotetaan asiakkaat maistuvien luontoelämysten ja pohjoiskarjalaisen aidon iloisuuden ja vieraanvaraisuuden äärelle.

  • Brändi-ilmeen uudistukseen lähdettiin, koska ruokamatkailu on nyt parhaassa nosteessa sekä Suomessa että maailmanlaajuisesti ja tässä nosteessa halutaan olla entistä tiiviimmin mukana, toteaa Karelia à la carte -verkoston koordinaattori Johanna Rinnekari ProAgria Pohjois-Karjalan Maa- ja kotitalousnaisista.

Maailmalla ruoka ja juoma ovat tulleet yhä tärkeämmäksi motivaatiotekijäksi matkakohteen valinnassa: 80 %:n mielestä kohteen kulinaarinen aktiviteetti tai vetovoima on vaikuttanut tietyn matkailukohteen valintaan (WFTA). Suomeen saatiinkin vuonna 2015 ensimmäinen ruokamatkailustrategia, jossa esiteltiin hyvänä esimerkkinä Karelia à la carte -verkosto. Pohjois-Karjalalla monipuolisen ruokakulttuurin ja puhtaan luonnon ansiosta on luontaiset edellytykset nousta ruokamatkailun ykköseksi. Tarvitaan kuitenkin verkostojen tiivistämistä, palvelujen tuotteistamista ja entistä suurempia panostuksia tunnettavuuden lisäämiseen.

Lisätiedot:

ProAgria Pohjois-Karjalan Maa- ja kotitalousnaiset

Johanna Rinnekari

Puheenjohtaja, Karelia à la carte–verkosto

Yritysasiantuntija

p. 040 301 2441, [email protected], www.kareliaalacarte.fi

Utran Uittotupa

Pasi Venäläinen

Keittiömestari

p. 044 549 8407, [email protected], www.utranuittotupa.fi