Karelia à la carte -verkosto uudisti brändi-ilmeensä

Ainutlaatuinen Karelia à la carte -ruokamatkailuverkosto on kokenut uudistuksen. Visuaalista ilmettä on kirkastettu ja nykyaikaistettu periaatteella ”karjalaisuutta modernilla twistillä”. Karelia à la carte -brändin uudistamisella halutaan viestiä, että verkoston yrityksissä yhdistyy huippugastronomian nykytrendit ja rikas karjalainen ruokaperinne. Visuaalisessa ilmeessä on merkittävässä asemassa kuvat, joissa nostetaan kunniaan konstailematon ruoka ja lähiseudun raaka-aineet. Uusi ilme näkyy jo verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa.

Myös Karelia à la carte -verkoston slogan on uudistunut. Ideoinnissa on ollut mukana verkoston jäsenistö. Jatkossa ”Karelia à la carte - Luonnollisesti vieraanvarainen” -lauseella toivotetaan asiakkaat maistuvien luontoelämysten ja pohjoiskarjalaisen aidon iloisuuden ja vieraanvaraisuuden äärelle.

Karelia à la carte -brändi-ilmeen uudistus on toteutettu yhteistyössä Mainostoimisto Hurryn ja brändi-työryhmän kanssa. Brändi-työryhmään kuuluu Karelia à la carte -verkoston valiokunnan jäsenistä Anne Mujunen, Outi Sirola, Pasi Venäläinen ja Johanna Rinnekari. Kehittämistyötä rahoittaa Pohjois-Karjalan maakuntaliiton Tulevaisuusrahasto ja verkoston yritykset.

  • Brändi-ilmeen uudistukseen lähdettiin, koska ruokamatkailu on nyt parhaassa nosteessa sekä Suomessa että maailmanlaajuisesti ja tässä nosteessa halutaan olla entistä tiiviimmin mukana, toteaa Karelia à la carte -verkoston koordinaattori Johanna Rinnekari ProAgria Pohjois-Karjalan Maa- ja kotitalousnaisista.


Maailmalla ruoka ja juoma ovat tulleet yhä tärkeämmäksi motivaatiotekijäksi matkakohteen valinnassa: 80 %:n mielestä kohteen kulinaarinen aktiviteetti tai vetovoima on vaikuttanut tietyn matkailukohteen valintaan (WFTA). Suomeen saatiinkin vuonna 2015 ensimmäinen ruokamatkailustrategia, jossa esiteltiin hyvänä esimerkkinä Karelia à la carte -verkosto. Pohjois-Karjalalla monipuolisen ruokakulttuurin ja puhtaan luonnon ansiosta on luontaiset edellytykset nousta ruokamatkailun ykköseksi. Tarvitaan kuitenkin verkostojen tiivistämistä, palvelujen tuotteistamista ja entistä suurempia panostuksia tunnettavuuden lisäämiseen.

Jo vuonna 1991 perustetussa Karelia à la carte -ruokamatkailuverkostossa on mukana 60 pohjoiskarjalaista ruoka-alan yritystä; ravintoloita, matkailuyrityksiä, leipomoita, muita elintarvikkeiden jatkojalostajia. Verkoston yrityksiä yhdistää rakkaus ruokaan ja arvot: paikallisuus, karjalaisuus, omaleimaisuus, vieraanvaraisuus, luonto. Verkoston päätehtävänä on yhteismarkkinointi ja karjalaisen ruokakulttuurin edistäminen Karelia à la carte -brändin alla. Yhteistyössä syntyy makuja, joilla on juuret!


Lisätiedot:
Johanna Rinnekari,
ProAgria Pohjois-Karjalan Maa- ja kotitalousnaiset
p. 040 301 2441, [email protected]